A motor beindítását követően a gerjesztőlámpa nem alszik ki:

Nincs töltés.

1. Kontakthiba. Saruk nem érintkeznek rendesen. Ha nagyon laza a saru összébb kell nyomni fogóval, hogy szorosan illeszkedjen.
2. A töltő és a gerjesztővezeték elöregedett, ellenállásuk megnövekedett. Új vezetékeket kell behúzni. Ez jellemző hiba.
3. Szénkefék elkoptak. Ki kell cserélni a szénkeféket.

4. Meghibásodott a dinamó

Dinamó leszerelése és felülvizsgálata:

 Állórész:

Lekötjük a vezetékeket az állórészről. Kivesszük a szénkeféket. Kicsavarjuk az állórész csavarjait, majd csavarhúzóval óvatosan lefeszegetjük. Lekötjük a szabályzó-ellenállást (kis tekercs). 6V-os feszültséget (akkumlátortöltő vagy akkumlátor) kötünk az állórész két tekercskivezetése közé. Csavarhúzót érintünk a tekercsek vasmagjaihoz sorban egymásután. A vasmagnak vonzania kell a csavarhúzót. Az állórész tekercsek sorba vannak kötve, így ha szakadt az egyik, a többi sem működik. Esetleg testzárlat léphet fel az egyik tekercsen, így az áram a hibás tekercsig jut el, majd testelődik. Tehát a hibás tekercsig van gerjesztés (mágneses tér).

Forgórész:

Kicsavarjuk a forgórész központi anyáját. Leveszzük a megszakítóbütyköt, melyet csak a súrlódás tart a helyén. Fakalapáccsal körben oldalról óvatosan megütögetjük. Lehúzzuk a forgórész úgy, hogy a közepébe behajtunk egy 10-es csavart. Én egy 12 cm hosszú menetesszárat használok a végén egy anyával és egy kontraanyával. Ha a forgórész nem fekszik fel rendesen a kúpra, kézzel levehető. Ebben az esetben a gyújtás sem lehet rendesen beállítani. Az én motoromon a kúp el volt ütve, így a forgórész rosszul feküdt fel a kúpra. A gyújtást nem lehetett gyári értékre beállítani, egy negyed fordulattal odébb volt. Megoldásként laposreszelővel kiigazítottam a kúpot úgy, hogy mikor felteszem rá a forgórészt, az ne tudjon billegni rajta a központi csavar becsavarása nélkül sem. Ha feltesszük a kúpra a forgórészt és körbeforgatjuk úgy, hogy az elforog a kúpon, ha leveszzük, a karcnyomokból látszik, hol kel még reszelnünk. Vizsgálat: A kommutátor két szelete közé 6V-os feszültséget kötünk, olyan lépésközönként, ahogy a szénkefék érintik azokat. A vastestnek vonzania kell a csavarhúzót. Körben megvizsgáljuk.

 

Főoldal    Villamosság    Javítás    Képek    Műszaki adatok